La ce te ajuta masurarea si monitorizarea metricelor (cunoscute si sub denumirea de “KPIs”)? Raspunsul este foarte simplu: Nu poti imbunatati ceea ce nu masori!

Exista 5 tipuri de metrice:

  • Vanzari: Masoara situatia veniturilor si a conversiilor pe o anume perioada de timp, de pe un anumit canal.
  • Marketing: Sunt strans legate de cele de vanzari, pentru ca iti arata in ce masura eforturile de marketing, reclamele plasate pe diverse canale au impact asupra vanzarilor.
  • Servicii clienti: Iti sugereaza in ce masura brandul tau indeplineste asteptarile clientilor.
  • Productie: In mod previzibil, acesti inicatori au legatura cu procesul de de productie si lantul de aprovizionare.
  • Management de proiect: Ofera o perspectiva asupra performantei echipelor si asupra indeplinirii unor sarcini specifice. Fiecare proiect din cadrul afacerea ta are obiective si procese diferite. Aceste metrice releva cat de bine lucreaza fiecare echipa pentru a atinge obiectivele stabilite.

Iata cele 10 cele mai importante metrice in ecommerce:

1. Rata de conversie. Conversia este principalul obiectiv al oricarui tip de afacere, pentru ca aceasta transforma simplii vizitatori din site in clienti. Aceasta este sub forma d procent si se calculeaza impartind numarul total de vizitatori la numărul total de conversii (de obicei, achizitii, insa poate sa insemene si descarcarea unei aplicatii, a unui ebook etc). In Romania, rata medie de conversie in e-commerce este sub 2%.

2. Vizite noi vs. vizite recurente in site. Vizitele noi sunt utilizatorii care iti acceseaza pentru prima data. Atentie, in cazul persoanelor care acceseaza site-ul 2 de pe conturi diferite (exemplu: de pe laptopul de serviciu si de pe cel personal) se vor inregistra ca fiind 2 utilizatori, desi in realitate este unul singur. Vizitatorii recurenti au mai accesat site-ul inainte, doar ca daca au trecut cel putin 2 ani de la ultima accesare, Google ii va inregistra ca fiind utilizatori noi. 

3. Bounce Rate (Rata de respingere). Este procentul de persoane care parasesc site-ul dupa ce au vizitat doar o singura pagina din site sau care au intreprins o singura actiune pe pagina respectiva. Ideal este ca aceasta rata sa fie cat mai mica. Daca este mare, de peste 60%, poate insemna ca vizitatorii nu gasesc ceea ce cautau sau gasesc rapid ce cautau dar nu sunt interesati sa exploreze mai mult. O rata de respingere mare mai poate fi si o urmare a vitezei de incarcare scazute sau a unui design neatractiv. 

4.Timpul mediu petrecut pe site Iti ofera indicii despre interesul utilizatorilor asupra siteului, indiferent de pagina pe care se afla. A nu se confunda cu timpul mediu petrecut pe pagina. 

5. Valoarea medie a cosului de cumparaturi. Este suma medie pe care clientii o cheltuiesc atunci cand fac o comanda in magazinul tau online. Te intereseaza ca aceasta sa fie cat mai mare pentru a incasa cat mai multi bani, bineinteles. Se refera doar la comenzile care au fost plasate, nu conteaza valoarea cosurilor de cumparaturi care au fost abandonate. Ceea ce ne duce la urmatoarea problema:

6. Rata de abandon a cosului de cumparaturi. Este una dintre cele mai mari probleme ale magazinelor e-commerce. Aceasta iti indica cat de des se intampla ca utilizatorii sa adauge produse in cos fara a finaliza, totusi, comanda. Conform unei analize Baymard Institute aceasta rata este de aproximativ 69%. Acest lucru se poate intampla din cauza ca procesul de check-out este complicat sau prea lung. 

7. Costul de achizitie al clienților (CAC): CAC iti arata cat te costa achizitionarea unui nou client. Aceasta se masoara luand in considerare cheltuielile de vanzari si marketing raportate la numarul de noi clienti. 

8. Scorul de satisfactie a clientilor. Este, de obicei, masurat cu ajutorul sondajelor, prin intrebari de tipul: „Cat de multumit esti fost de experienta ta?”. Raspunsul este de obicei o scala numerotata de la 1 la 10 sau de la 1 la 5, cu optiunea completarii unor detalii care sa motiveze alegerea raspunsului intr-o caseta de text. 

9. Urmaritori social media. Numarul de aprecieri si urmariri din Facebook, instagram, de ce nu Twitter, Snapchat, Pinterest sau Tik-Tok este un KPI care evalueaza cat de cunoscut este brandul. Este un KPI util doar in masura in care acesti adepti au si un oarecare grad de implicare. Pentru aceasta exista un alt KPI, numit implicarea social media, care masoara cat de activ interactioneaza fanii cu brandul pe retelele sociale. De aceea suntem de parere ca a cumpara pagini de facebook de-a gata, care au deja un anume numar de urmaritori este nu numai lipsit de etica, ci si inutil. Ne intereseaza ca urmaritorii sa fie realmente implicati in povestea afacerii.

10. Rata de recuperare a investitiei (ROI). ROI-ul este procentul care arata cat din suma investita intr-o anumita actiune se intoarce sub forma de profit. Practic este indicatorul care iti arata obiectiv daca o investitie a fost profitabila sau nu. Formula de calcul este ROI = (venituri obtinute in urma investitiei – investitie)*100/investitie.

Dupa ce stabilesti ce indicatori sunt utili pentru tine, masurarea si monitorizarea acestora ar trebui sa devina un exercitiu constant. Poate nu chiar cotidian, dar preferabil saptamanal si fara exceptie, lunar. Cel mai important: Aceste metrice trebuie sa genereze actionabile! Nu doar sa ne uitam la ele.

Pentru tine ce este relevant sa masori? Nu stii sigur? Te putem ajuta sa afli!

INSCRIE-TE PE GRUPUL DE FACEBOOK